Achter de schermen: Van theaterstoel tot Luxor-poef!

Het doet ons telkens weer beseffen hoe bijzonder het is…
Hoe kóm je toch aan dit bijzondere materiaal? En hóe bedenk je dan om daar poefjes en bankjes van te gaan maken? En maken jullie dit dan allemaal zelf?
Een aantal van de vragen die wij vaak krijgen gesteld. Door onze vaste klanten, mensen die voor het eerst over ons hebben gelezen, maar ook nog steeds door familie en vrienden. Het doet ons telkens weer beseffen dat het bijzonder is om met dit iconische materiaal te mogen werken. Maar ook deed het ons beseffen, dat er teveel van dit proces ‘achter de schermen’ gebeurd en niet zichtbaar is. En dat terwijl deze verhalen van ‘achter de schermen’ vaak juíst interessant zijn! Of we nu in een lege Luxor-zaal zwetend zitjes staan te demonteren, onze blaren tellen tijdens het produceren of we ineens worden gemaild door tout-bekend Nederland, het hoort er allemaal bij!
Omdat we het tijd vinden hier verandering in te brengen, nemen we jullie in deze blog graag mee in dit proces. Je leest hier o.a. hoe het Luxor-project tot stand is gekomen, hoe we tot het ontwerp zijn gekomen en wat er gebeurde nadat we met een bericht in het AD kwamen.

Dat was één van de redenen om gelijk enthousiast te worden!
Een telefoontje vanuit het Luxor: of wij interesse hadden in ‘iets’ uit de zaal van het Oude Luxor. En daarbij het gegeven dat de zaal binnen 2 weken leeg moest zijn..’. De zaal wordt gerenoveerd en krijgt een complete make-over. Hoewel mijn eerste gedachte was ‘dit lukt nooit binnen deze tijd’, zijn we ons vanaf dit moment gelijk gaan verdiepen in dit icoon. We lezen over de geschiedenis, bekijken oude krantenberichten, lezen reacties van Rotterdammers onder de berichten op social media, etc. Zo vormen we ons een goed beeld van het icoon én wat dit icoon voor de stad en/of de Rotterdammers betekent. Dat het Oude Luxor één van de weinige gebouwen is, dat de bombardementen van de Tweede Wereldoorlog heeft doorstaan, was voor ons eigenlijk al genoeg reden om met dit project aan de slag te gaan. Samen met het feit dat het Luxor een samenwerking wilde aangaan, was een reden om gelijk enthousiast te worden over dit project. Per verkocht product, komt 10% ten goede aan het Luxor. Hiervoor steunt het Luxor ons in de verspreiding van dit bericht en de marketing. Voor het Luxor een kleine welkome financiële steun na de inkomstenderving vanwege Corona en voor ons dé manier om gericht mogelijk geïnteresseerden én de artiesten te kunnen bereiken.

Het Oude Luxor heeft als één van de weinige gebouwen de bombardementen doorstaan.

Op 17-6-2021 eerste bezoek Oude Luxor. Een uitgebreide rondleiding in het Oude Luxor. Tijdens het bezoek bespraken en bekeken we de materialen die tijdens de renovatie zouden verdwijnen. Voor mij een beetje als een ‘kind in een snoepwinkel’. Tijdens zo’n bezoek maak ik veel foto’s om na dit bezoek nogmaals te kunnen bekijken om de keuze voor het materiaal te kunnen maken. Op 5-7-2021 nogmaals een bezoek met onze meubelmaker Cornelis. We besloten dat de theaterstoelen, en dan alleen de zittingen, voor ons het leukste en meest geschikte materiaal voor hergebruik zou zijn. Dat we iets wilden doen met de ‘artiesten-emblemen’ die op enkele loveseats zaten, was ook meteen duidelijk.

Overzicht artiesten-emblemen:
Arie & Silvester, Liesbeth & Ramses, Blokhuis & Koole, Cox & Halsema, Snip & Snap, Mini & Maxi, Bram & Freek, Louis & Heintje, Van Muiswinkel & Van Vleuten, Veldhuis & Kemper, Waardenberg & De Jong, Pleuni & Hugo, Wim & Friso, Lebbis & Jansen, An & Har, Loes & Mamma, Johnny & Rijk, Bassie & Adriaan, Van Houts & De Ket, Plien & Bianca, Klaassen & Sandifort, Acda & De Munnik, Wim & Corry, Jos & Frank, Simone & Guus, Anita & Lee, Friso Van Vemde (Ashton Brothers), Joost Spijkers (Ashton Brothers), Pepijn Gunneweg (Ashton Brothers).

Op 14 en 15-7-2021 hebben we deze materialen opgehaald (t/m rij 22). Met ruim 10 man hebben we deze gedemonteerd, gesjouwd en vervoerd naar onze werkplaats. Een pittige klus, vooral vanwege het gewicht van de contragewichten. Zo’n respectievelijke 7 en 11 kg per zitting wat in de zaal alle trappen richting uitgang gesjouwd moest worden. Maar met een goede samenwerking tussen de demonteerders, sjouwers en inladers te doen. De @Bouwakademie heeft ons hierbij geholpen. Ook in de voorbereiding. Zij maakten speciale palletkratten waar we de zitjes per kleur goed konden stapelen. Handig omdat de hoeveelheid bij elkaar nogal wat volume is en veel opslag vergt. Dit laatste is ook de reden geweest dat wij niet alle zittingen hebben kunnen ophalen. We hebben besloten alleen de zittingen op te halen. De rugleuningen van de theaterstoelen hebben een licht gebogen vorm, waardoor dit nóg meer opslag zou vergen omdat deze simpelweg niet goed gestapeld zouden kunnen worden. Later zou dit een heel goede keuze blijken. En een cruciale keuze, anders hadden er wellicht geen poefjes en bankjes ontstaan uit dit project…

De zaal vóór de renovatie.
De lege zaal na het demonteren en verwijderen van alle stoelen en loveseats.

Die gedachte probeerde ik maar snel van me af te schudden…
De werkplaats staat vol, maar dan ook écht VOL. Eén looppad en een werktafel, voor de rest vol met Oude Luxor zittingen. 487 stoelzittingen en 117 loveseat-zittingen om precies te zijn.
Als we nu willen werken in de werkplaats, worden er steevast eerst 2 pallets naar de hal verplaatst om wat ruimte te creëren. Mijn eerste gedachte bij het zien van de volle werkplaats was ‘waar ben ik aan begonnen?’. Ik was een beetje ‘overwhelmed’ door de hoeveelheid. Die gedachte probeerde ik maar snel van me af te schudden. Ook al hebben we andere projecten in de planning staan, dit project krijgt voorrang.
Normaal kan het proces van een eerste contact met een projectleider, het locatiebezoek en het ophalen van het materiaal naar conceptproduct ontwikkelen gemakkelijk maanden of jaren duren. Dit project gaat er niet zo een worden. Het eerste contact tot aan het ophalen van het materiaal, vond al plaats binnen 2 weken. Dan moet het proces naar het ontwikkelen tot een conceptproduct ook maar wat worden versnelt. De volle werkplaats is in ieder geval al een heel goede motivatie om hier wat extra vaart achter te zetten…

Spontane inspiratie tijdens het uitrusten!
Voorafgaand aan een project wordt door ons vooraf uitvoerig bekeken en afgewogen of het beoogde materiaal geschikt is. Wij werken met ons eigen ‘ eisenlijstje’ waar het aan moet voldoen. Is het materiaal herkenbaar? Is er genoeg materiaal om een oplage van een x aantal stuks te produceren? (momenteel minimaal 150 stuks per project) Ook verdiepen we ons vooraf in het icoon waarvan het materiaal afkomstig is.
Het ontwerpproces gaat pas van start nadat het materiaal in onze werkplaats ligt en we dus het materiaal uitvoerig kunnen bekijken/bewerken. Omdat creativiteit zich niet laat dwingen, is het vooraf niet te voorspellen hoelang dit proces duurt. Bij het Oude Luxor ontstond het eerste idee al spontaan tijdens het ophalen van het materiaal. Alle zittingen moesten door de zaal naar beneden worden getild. Er ontstond zo een stroom/lange rij aan zittingen voor de uitgang, wachtend totdat deze in de vrachtwagen geladen konden worden. Tijdens dit sjouwwerk, grepen verschillende mensen de gelegenheid aan om tussendoor even uit te rusten op deze gedemonteerde zitjes. Het repeterende patroon en het feit dat het blijkbaar uitnodigde tot zitten, gaf mij de juiste inspiratie! Die avond kan ik niet slapen door mijn enthousiasme en wilde ik dit idee graag z.s.m. uitwerken. ’s Avonds laat heb ik dit eerste idee nog doorgestuurd aan onze meubelmaker, tezamen met wat eerste schetsen.

Deze keuze zorgde voor ‘een prima zit’!
Het eerste idee om de zittingen om te toveren tot poefjes en bankjes ontstond dus al in de zaal tijdens het ophalen. De uitwerking hiervan (technische uitwerking, montage, volgorde van productie) volgde in de weken daarop. Tijdens dit proces loop je altijd tegen verschillende uitdagingen aan. Deze keer waren dit vooral het reinigen van de stof, het gewicht van de contragewichten en het vinden van een oplossing voor de gaten in de stof waar de contragewichten bevestigd waren. De keuze om de zitjes ‘rechtop’ te zetten, is zowel een esthetische, als een praktische. Wij vonden het repeterende patroon die ontstond door de half ronde zittingen heel mooi én van deze ‘kopse kanten’ bleek de stof ook het minst beschadigd en de kwaliteit dus het mooiste. Daarbij niet onbelangrijk dat dit schuimrubber zorgt voor een prima zit, een win-win(-win) dus!

Een Luxor-poef.

Een deel van de contragewichten moest uit de zittingen worden verwijderd. Als we dit niet zouden doen, zou het product later in huis door zijn gewicht niet gemakkelijk te verplaatsen zijn. De poefjes en bankjes zijn ook voorzien van viltglijders, zodat je deze in een ruimte gemakkelijk kunt verschuiven. Ook is dit ter voorkoming van krassen op de vloer door het schuiven. Daarnaast moesten de zittingen worden ingekort voor de juiste zithoogte. De zittingen zijn allemaal blind aan elkaar bevestigd. Omdat de zittingen niet onderling moeten verschuiven, de druk bij gebruik gelijk verdeeld moet zijn én de zittingen hun vorm moeten behouden, is een goede montage niet onbelangrijk. Hierbij hebben wij hulp ingeroepen van onze vaste meubelmaker Cornelis. Hij laat hier de nodige berekeningen op los en test uit wat de beste manier van montage is. Omdat het schuimrubber geen vormvast materiaal is, kan een kwartslag teveel of te weinig draaien van de bevestigingsschroeven al effect hebben. Worden de zitjes niet identiek bevestigd? dan resulteert dit in een scheef poefje of bankje! Dit zijn allemaal uitdagingen die we tijdens dit ontwerpproces tegenkomen. Door het maken van prototypen, komen we erachter wat de uitdagingen zijn en welke oplossingen we hiervoor moeten bedenken. Al onze producten zijn handgemaakt. Soms lijkt zo’n uitdaging gemakkelijk op te lossen door een kleine extra handeling. Maar bij een productie van 150, is elke handeling wel x150. Als we dit alles helder hebben, weten we pas of een ontwerp haalbaar is, ook qua kosten. De goedgekeurde prototypen zullen uiteindelijk gebruikt worden voor de productfoto’s voor op onze website en de (sociale) media.
We hebben het onszelf dit project logistiek niet gemakkelijk gemaakt door te kiezen voor verschillende productvarianten. De mix-poef bleek een succes en uiteindelijk is zo’n 85% van alle bestellingen deze gekleurde variant geworden. Begrijpelijk wel, aangezien het Oude Luxor bekend staat om z’n bont gekleurde stoelen! Eén poefje is gemaakt van 4 zittingen en één bankje is gemaakt van 3 loveseats. In totaal hebben we 121 poefjes en 39 bankjes kunnen produceren.

Alle varianten van de Luxor-poefjes en bankjes.

Het zijn precies díe dingen die je niet ziet…
Elke kleine beslissing in het ontwerp, kan een groot verschil maken. Zo hebben we de hoeken van de bodemplaten afgerond, om het geheel wat ‘luchtiger’ te maken en zijn de latten aan de zijkanten blind gemonteerd met spijkers. Het zijn precies díe dingen die je niet ziet, maar wel kan waarderen als je ervan afweet. Op elk product komt het stoelnummer terug om de herkenbaarheid te vergroten. Ook heeft ieder product het messing TTOTT-plaatje met hierop een gegraveerde afbeelding van het icoon waarvan het materiaal afkomstig is. Deze afbeelding wordt ontworpen door onze vaste grafisch vormgeefster Claudia. (die toevallig ook onze fotograaf is!) Elk project ontwerpt zij voor ons een mooie minimalistische schets van het icoon. Zo wordt in één oogopslag duidelijk dat dit niet zomaar een poefje/bankje is!

‘De verhalen die je normaal niet hoort’
Het hele proces, vanaf het eerste bezoek aan het icoon tot aan het eindproduct, leggen we vast in een folderboekje. Met tekst en foto’s proberen we ‘een kijkje achter de schermen’ te geven tijdens dit proces. Bij elk product, wordt dit folderboekje, mét certificaat, bijgesloten. In dit folderboekje laten we ook graag personen aan het woord die nauw betrokken zijn bij de renovatie of sloop. Denk aan een directeur, een projectleider vanuit de gemeente of een aannemer. Bij het Oude Luxor, heeft de directeur van het Luxor een mooie bijdrage aangeleverd hiervoor. Ook enkele artiesten kwamen aan het woord. Gedurende het project ontvangen we ook vaak leuke verhalen/herinneringen van Rotterdammers. Altijd ontzettend leuk als zij dit met ons delen! Omdat wij tijdens de bezoeken aan het icoon, veel mensen spreken die nauw betrokken zijn bij het icoon of bijvoorbeeld al vele jaren werken op deze plek, horen we ook veel leuke verhalen/anekdotes/weetjes die je normaal niet snel zult horen. Hiervoor maken we natuurlijk ook plek in het boekje!

Het Oude Luxor, de Grand Dame is van ons allemaal. Wie heeft er niet zijn (eerste) theaterervaring opgedaan in een van de stoelen van het Oude Luxor theater? De ‘Oude Dame’is een icoon in de stad die wij als Luxor heel respectvol behandelen. De sfeer en gevoel wat deze zaal oproept is ‘heilig’voor ons, de artiesten en haar publiek. Met het vervangen van de stoelen, die in de jaren 70 in de zaal geplaatst zijn, is het ons gelukt om het gevoel helemaal te behouden en het comfort te verbeteren. Dat de ‘oude stoelen’ nu een nieuw leven krijgen als poef en bank, is geweldig. Zo transformeert niet alleen Luxor en haar gebouwen, maar ook deze oude stoelen. Allemaal nieuwe vormen met behoud van de emotie en herinnering. Wij zijn blij en trots dat al deze Luxorpoefjes en bankjes een mooie plek hebben gekregen bij vele Rotterdammers.

Marc van Kaam,
Directeur Luxor Theater


Alle poefjes binnen één dag gereserveerd!
Trots op onze nieuwe producten, willen we dit natuurlijk met iedereen delen. Mooie foto’s waarop de producten goed te zien zijn, zijn een must, gezien we onze producten alleen online verkopen en geen fysieke winkel hebben.
Een geschikte fotolocatie zoeken, voor zulke grote (en veel!) objecten is zo gemakkelijk nog niet. Omdat we voor de Maastunnelbankjes al eens gebruik mochten maken van het (leegstaande) HAKA-gebouw, hoopten we dit deze keer nogmaals te mogen doen. We kregen de sleutel van het gebouw een weekend lang tot onze beschikking. Geweldig natuurlijk! Fijn dat we geen tijdsdruk hadden, want voordat je een aantal goede foto’s hebt, ben je zomaar een dag bezig.
De foto’s worden gebruikt voor onze website, voor sociale media en als we geluk hebben (wat we tot nu toe hebben!) ook voor de media. Dit keer konden we enkele foto’s nog diezelfde dag doorsturen naar het AD. Nog vóórdat we ons nieuwe product zouden lanceren, nam het AD contact met ons op voor een nieuwsbericht. Zowel online, als in de krant. Omdat wij werken met bijzondere, iconische materialen, heeft dit automatisch nieuwswaarde. Deze media-aandacht is elk project weer ons geluk en zorgt door het grote bereik ook geregeld voor een heel snelle verkoop. Lokale kranten en ook radio volgden dit keer. Omdat we nog geen productie hadden gestart, besloten we een lijst met reserveringen te beginnen. Het bleek een succes, bijna alle producten zijn al na één dag gereserveerd.
Klik hier voor het AD nieuwsbericht.

Als de blaren op je handen staan, móet je wel iets anders verzinnen…
Al snel bleek het Oude Luxor een geliefd icoon en werd ons duidelijk dat we het de komende tijd heel druk zouden gaan krijgen. Op volgorde van reserveren, begonnen wij met de productie. Een megaklus in een, door de deadline, erg korte tijd. In nog geen 2 maanden tijd, moesten er 121 poefjes en 39 loveseats geproduceerd worden. De beperkte opslagmogelijkheden, de reiniging en de daarbij behorende droogtijd, de volgorde van produceren, alles moest goed uitgedacht worden en op elkaar aansluiten zodat dit proces nergens op zou vastlopen. Tijdens het produceren bedachten we verschillende manieren om de productie te versnellen. Zo hebben we bijvoorbeeld 3x van tacker (om te stofferen) gewisseld. Als na nietje nr. 10.000 de blaren op je handen staan en je hebt er nog zo’n 75.000 te gaan, moet je iets anders verzinnen…
Bij elk project bekijken we wat wij zelf doen en wat wij uitbesteden. Bij dit project hebben we verschillende stappen in het productieproces uitbesteedt. De eindcontrole houden wij bij onszelf.
Hoe het produceren van de poefjes en bankjes precies is verlopen, kun je hier terugzien.

‘Een herinnering aan al die mooie avonden in het theater’
Tot op de avond vóór het eerste ophaalmoment werd er hard doorgewerkt. Extra fijn om dan de enthousiaste reacties tijdens het ophaalmoment en via de mail te mogen ontvangen. Wij vinden het geweldig dat deze stukjes Oude Luxor een mooi nieuw thuis hebben gekregen en dat ze alle persoonlijke herinneringen aan mooie theateravonden levend houden.
Citaat klant

En zo is het (circulaire) cirkeltje weer rond!
De producten van het Oude Luxor zijn binnen no-time compleet uitverkocht. Dit betekent dat we een mooi geldbedrag (€3017,-) hebben kunnen schenken aan het Luxor. Dit bedrag zal worden gebruikt voor de renovatie. O.a. voor de nieuwe stoelen. En zo is het (circulaire) cirkeltje weer rond.

Wil je meer foto’s van ‘achter de schermen’ zien? Klik dan hier.

Allen bedankt, ook namens het Luxor en heel graag tot een volgend project!

Deel op:

Facebook
WhatsApp
Pinterest
LinkedIn
Twitter

Lees nog meer